torsdag den 7. juli 2011

Trinmål for matematikfaget efter 6. klasse


Matematiske kompetencer
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
  • formulere sig skriftligt og mundtligt om matematiske påstande og spørgsmål og have blik for hvilke typer af svar, der kan forventes (tankegangskompetence)
  • løse matematiske problemer knyttet til en kontekst, der giver mulighed for intuitiv tænkning, egne repræsentationer og erhvervet matematisk viden og kunnen (problembehandlingskompetence)
  • opstille, behandle, afkode og analysere enkle modeller, der gengiver træk fra virkeligheden, bl.a. ved hjælp af regneudtryk, tegninger, diagrammer (modelleringskompetence)
  • udtænke og gennemføre uformelle og enkle formelle matematiske ræsonnementer og følge mundtlige og enkle skriftlige argumenter (ræsonnementskompetence)
  • bruge uformelle og formelle repræsentationsformer og forstå deres indbyrdes forbindelser (repræsentationskompetence)
  • afkode og anvende matematiske symboler, herunder variable og enkle formler samt oversætte mellem dagligsprog og symbolsprog (symbolbehandlingskompetence)
  • sætte sig ind i og udtrykke sig såvel mundtligt som skriftligt om fremgangsmåder og løsninger i forbindelse med matematiske problemstillinger (kommunikationskompetence)
  • kende, vælge og anvende hensigtsmæssige hjælpemidler, herunder konkrete materialer, lommeregner og it, bl.a. til eksperimenterende udforskning af matematiske sammenhænge (hjælpemiddelkompetence).
Matematiske emner
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til
i arbejdet med tal og algebra at
  • kende til de rationale tal
  • kende tallenes ordning, tallinjen og titalssystemet
  • undersøge og systematisere i forbindelse med arbejdet med talfølger og figurrækker
  • deltage i udvikling af metoder til multiplikation og division på baggrund af egen forståelse
  • anvende de fire regningsarter til antalsbestemmelse ved hjælp af hovedregning, lommeregner, it og skriftlige beregninger
  • kende procentbegrebet og bruge enkel procentregning
  • anvende brøker, decimaltal og procent i praktiske sammenhænge
  • kende sammenhængen mellem brøker, decimaltal og procent
  • anvende regningsarternes hierarki
  • kende til eksempler på brug af variable, bl.a. i formler, enkle ligninger og funktioner
  • finde løsninger til enkle ligninger ved uformelle metoder
  • kende til koordinatsystemet, herunder sammenhængen mellem tal og tegning
 i arbejdet med geometri at
  • benytte geometriske metoder og begreber til beskrivelse af fysiske objekter fra dagligdagen
  • undersøge og konstruere enkle figurer i planen
  • kende grundlæggende geometriske begreber som linjer, vinkler, polygoner og cirkler
  • spejle, dreje og parallelforskyde, bl.a. i forbindelse med arbejdet med mønstre
  • arbejde med tredimensionelle modeller og enkle tegninger af disse
  • arbejde med enkle eksempler på målestoksforhold og ligedannethed i forbindelse med tegning
  • undersøge metoder til beregning af omkreds, areal og rumfang i konkrete situationer
  • bruge it til at undersøge og konstruere geometriske figurer
  • arbejde med koordinatsystemet og opnå en begyndende forståelse for sammenhængen mellem tal og geometri
  • forbinde tal og regning med geometriske repræsentationer
i arbejdet med statistik og sandsynlighed at
  • indsamle, behandle og formidle data, bl.a. i tabeller og diagrammer
  • gennemføre enkle statistiske undersøgelser
  • læse, beskrive og tolke data og informationer i tabeller og diagrammer
  • udføre eksperimenter, hvori tilfældighed og chance indgår.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
  • arbejde med enkle problemstillinger fra dagligdagen, det nære samfundsliv og naturen
  • anvende faglige redskaber og begreber, bl.a. beregningsmetoder, enkle procentberegninger og grafisk afbildning til løsningen af praktiske problemer
  • se matematikkens muligheder og begrænsninger som beskrivelsesmiddel.
Matematiske arbejdsmåder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
  • deltage i udvikling af metoder med støtte i bl.a. skriftlige notater og illustrationer
  • undersøge, systematisere og begrunde matematisk med mulighed for inddragelse af konkrete materialer og andre repræsentationer samt ved brug af it
  • læse enkle faglige tekster samt anvende og forstå informationer, som indeholder matematikfaglige udtryk
  • forberede og gennemføre mindre præsentationer af eget arbejde med matematik
  • arbejde individuelt og sammen med andre om praktiske og teoretiske problemstillinger, problemløsning samt øvelser
  • arbejde med problemløsning i en proces, hvor andres forskellige forudsætninger og ideer inddrages.
 

0 kommentarer:

Send en kommentar

 

MatematikBloggen. Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com